Ještě před třemi měsíci konstruoval 3D tiskárny v pražských Holešovicích, teď je Josef Zvoníček koordinátorem česko-slovenské větve Františkovy ekonomiky (FE), iniciativy založené papežem Františkem, jejímž cílem je vrátit zpět do středu ekonomického uvažování péči o člověka a stvoření. Z pražského velkoměsta se s rodinou přestěhoval na okraj Zlína a společně s lidmi z ekonomiky společenství (ES) se snaží o Františkově nové vizi ekonomiky šířit povědomí. 

Jak jsi po­znal ES a FE?

O eko­no­mi­ce spo­le­čen­ství jsem vě­děl již del­ší dobu. Pa­ma­tu­ju si, že asi před sed­mi lety jsem byl na se­tká­ní gen, kde o ní mlu­vil eko­nom Petr Lás­ka. Teh­dy mi to jako stu­den­to­vi stro­jí­ren­ství na VUT v Brně nic moc ne­ří­ka­lo a dál jsem in­for­ma­ci o eko­no­mi­ce spo­le­čen­ství pus­til z hla­vy. Fran­tiš­ko­va eko­no­mi­ka teh­dy ani ne­e­xis­to­va­la a když jsem na ni ně­kdy v roce 2020 na­ra­zil v jed­nom člán­ku, moc mě svým ná­zvem ne­za­u­ja­la. 

Řekni nám, co tě ved­lo k tomu, vě­no­vat se na čás­teč­ný úva­zek ES a FE?

Zpět­ně to vi­dím jako del­ší pro­ces v mém osob­ním a du­chov­ním ži­vo­tě. Bůh ke mně pro­mlou­val skr­ze růz­né si­tu­a­ce, pří­běhy lidí a kni­hy, kte­ré se mi v tom­to ob­do­bí do­sta­ly do ru­kou. Na­zval bych to jako ta­ko­vý pro­ces zrá­ní, kdy jsem se po svat­bě, pře­stě­ho­vá­ní do Pra­hy, ná­stu­pu do prv­ní­ho za­měst­ná­ní a cel­ko­vém osa­mo­stat­ně­ní mu­sel za­čít za­mýš­let, jak budu utvá­řet svůj ži­vot, co jsou pro mě pri­o­ri­ty a jaké malé kro­ky k nim můžu pod­nik­nout.
Byl a je to kom­plex­ní pro­ces, je­hož stře­dem je pro mě part­ner­ství s ne­beských Ot­cem. Po­kud bych měl ale mlu­vit o kon­krét­ních bo­dech, kte­ré mě tou­to ces­tou na­smě­ro­va­ly, prv­ní z nich byl ži­vo­to­pis Mar­ti­na Lu­the­ra Kin­ga, kte­rý jsem na­šel v co­vi­do­vém ob­do­bí při pro­hlíd­ce kos­te­la na Vel­ký pá­tek v po­lič­ce s kníž­ka­mi po ne­dáv­no ze­mře­lém kně­zi. Jeho pří­běh mě vel­mi za­u­jal. Jeho ur­put­nost a na­sa­ze­ní ži­vo­ta v boji pro­ti se­gre­ga­ci ve mně pro­bu­di­la vnitř­ní zá­pal v ode­vzda­nos­ti pro dob­ro.
Ná­sle­do­va­lo ně­ko­lik pří­bě­hů lidí, kte­ří pro­je­vi­li ve svém ži­vo­tě věr­nost křes­ťan­ským ide­á­lům i přes ohro­že­ní své­ho ži­vo­ta. Na­pří­klad Franz Jä­ger­stät­ter, kte­rý od­mít­nul bo­jo­vat za na­cis­tic­ké Ně­mec­ko a za­pla­til za to ži­vo­tem. Nebo Lu­cia Pi­sa­pia Api­cel­la, kte­rá po 2. svě­to­vé vál­ce, ve­de­na lás­kou ke všem pad­lým vo­já­kům, shro­maž­ďo­va­la je­jich ostat­ky v kos­te­lí­ku, kde se za ně mod­li­la a opla­ká­va­la je jako je­jich vlast­ní mat­ka.
Vel­mi se mě také do­tý­ka­ly myš­len­ky pa­pe­že Fran­tiš­ka. Pár týd­nů po pře­čte­ní jeho en­cykli­ky Fra­tel­li tut­ti o bra­tr­ství jsem si sil­ně uvě­do­mil, že bych se mohl vě­no­vat ší­ře­ní pa­pe­žo­vých myš­le­nek. Zkrá­til jsem si pra­cov­ní úva­zek o je­den den a za­čal v knihov­ně míst­ní fary pře­mýš­let a mod­lit se, co by to mělo být. Zjiš­ťo­val jsem, jest­li něco po­dob­né­ho už ne­e­xis­tu­je a ná­ho­dou jsem po ně­ja­ké době na­ra­zil i na se­tká­ní Fran­tiš­ko­vy eko­no­mi­ky, kte­ré mělo být za pár dní na kra­ji Pra­hy. A tam to za­ča­lo. 

Co na tvé roz­hod­nu­tí ří­ka­la tvo­je man­žel­ka?

Všech­ny věci spo­lu kon­zul­tu­je­me, tak­že byla v tom pro­ce­su se mnou a plně mě pod­po­ro­va­la. 

Co tě na prá­ci pro ES a FE baví?

Ve své bý­va­lé prá­ci jsem zjis­til, že mě baví pro­po­jo­vat lidi. Pro­to si uží­vám být v kon­tak­tu s nej­růz­něj­ší­mi in­spi­ra­tiv­ní­mi lid­mi a ob­je­vo­vat sy­ner­gie mezi vzta­hy, pro­jek­ty nebo ini­ci­a­ti­va­mi, kte­ré mů­žou dát do­hro­ma­dy nový ob­raz re­a­li­ty nebo nové způ­so­by, jak věci mo­hou fun­go­vat. 

Jaké máš sny a vize, jak při­blí­žit ES a FE nám v ČR?

Rád bych v li­dech ob­je­vil nový vnitř­ní zá­pal pro spo­leč­né dob­ro a po­zor­nost k li­dem na okra­ji spo­leč­nos­ti. Mys­lím si, že je to jed­nou z esen­cí so­ci­ál­ní­ho uče­ní církve a evan­ge­lij­ních hod­not, kte­ré ES a FE re­pre­zen­tu­je. Pa­pež Fran­ti­šek nás vy­zý­vá, abychom byli pro­ta­go­nis­ty změ­ny, a pro­to vi­dím jako dů­le­ži­té při­nést ten­to nový po­hled eko­no­mic­ké­ho myš­le­ní do ve­řej­né­ho pro­sto­ru k dis­ku­zi a na­chá­zet nové ces­ty, jak ho na­pl­nit. K tomu je za­po­tře­bí ší­řit o Fran­tiš­ko­vě eko­no­mi­ce po­vě­do­mí, ale pře­de­vším ji žít. 

Jaké ak­ti­vi­ty s ES a FE plá­nu­je­te v nej­bliž­ší době?

Ak­tu­ál­ně se za­mě­řu­je­me pře­váž­ně na pre­zen­ta­ci Fran­tiš­ko­vy eko­no­mi­ky. Pro­to plá­nu­je­me 11. červ­na 2022 uspo­řá­dat jed­no­den­ní kon­fe­ren­ci v Cen­t­ru Ma­ri­a­po­li v Pra­ze s ná­zvem Eko­no­mi­ka zítř­ka. Rádi bychom také vy­tvo­ři­li vzdě­lá­va­cí pro­gram zejmé­na pro střed­ní ško­ly, ve kte­rém chce­me mla­dé ge­ne­ra­ci pře­dat nový po­hled uva­žo­vá­ní v eko­no­mic­ko-so­ci­ál­ně-en­vi­ron­men­tál­ních ob­las­tech. A mimo jiné bu­de­me o FE mlu­vit kon­cem květ­na na kon­fe­ren­ci pro křes­ťan­ské pod­ni­ka­te­le na Ve­le­hra­dě. 

Za rozhovor děkuje Marie Trutnovská 
Více viz www.fran­tis­ko­va­e­ko­no­mi­ka.org www.ekonomikaspolecenstvi.cz

frantiskova ekonomika

Duch Svatý vede svou církev dál

Duch Svatý vede svou církev dál

14. ledna 2024 zemřel po krátké nemoci apoštolský exarcha řeckokatolické církve biskup Ladislav Hučko. Přinášíme rozhovor s ním, publikovaný v časopise Nové město 9/2003

Nablízku mladým – „On my way“

Nablízku mladým – „On my way“

Již před několika lety vzniklo ve Vídni mužské a ženské fokoláre „On my way“ („Na mé cestě“) – obě jsou v úzké spolupráci otevřená mladým lidem. O své zkušenosti se rozdělila fokolarínka Veronika Sodomková, která pochází z Hlinska.   Jsi ve fokoláre se speciálním...

Pin It on Pinterest

Share This