JAPONSKO: OTEVŘETE SRDCE VŠEM!
Podle průzkumu japonské národní televize NHK právě těchto šest slov Japonci nejvíc milují. Dobře vyjadřují duši tohoto národa a důraz, který kladou na harmonický život ve společnosti a souznění s přírodou.
A právě s touto nesmírně bohatou kulturou Japonska se Margaret, Jesús a celá delegace Centra Díla do hloubky seznámili během druhé etapy své cesty po zónách východní Asie od 25. dubna do 2. května.
CÍRKEV V JAPONSKU: ZNOVU OBNOVIT KOMUNITY
Dveře do „Země vycházejícího slunce“ jim otevřel tokijský arcibiskup Mons. Tarcisius Isao Kikuchi, který definoval místní katolickou církev jako „malou a tichou“. Křesťanů zde žije 536 000, tvoří 0,4 % ze 130 milionů obyvatel. Většina obyvatel Japonska vyznává budhistické a šintoistické náboženství. Určit však, které vyznání je tím hlavním, je obtížné vzhledem k tomu, že mnoho Japonců vyznává obojí náboženství, a proto existuje tendence sjednocovat jednotlivé prvky různých náboženství. Vysvětlil, že současný životní styl přispívá k rozpadu rodin a toto vyvolává osamělost a vzájemné odcizení lidí. „Je třeba znovu obnovit komunity“ – řekl – „a Fokoláre může být pro církev pomocí. Vybízím vás, abyste svoji spiritualitu představili především biskupům (v Japonsku jich je 16), aby se pak jejich prostřednictvím dostala do jednotlivých komunit.
Tento rozhovor o církvi pak pokračoval při návštěvě Mons. Lea Boccardi, apoštolského nuncia v Tokiu: v celé Asii tvoří křesťané pouze 2% obyvatel. Jaký je tedy jejich úkol? Pan nuncius rovněž vybídl Hnutí fokoláre, aby šířilo charisma bratrství. „V Japonsku panuje mezi lidmi pořádek a vzájemný respekt“ – vysvětloval – „ale existuje zde také velká lhostejnost. Pandemie zanechala otevřenou ránu: musíme znovu obnovovat vzájemné vztahy.“
„Viděl jsem rodící se církev,“ napsal již v roce 1959 Igino Giordani (Foco). Uvědomoval si posvátnost dějin křesťanství v této zemi. Přijel tehdy do Tokia na pozvání sester Kanossiánek a právě on zasel první semena spirituality jednoty v této zemi. Fokoláre se zde otevřela až v roce 1976 a 1977. Dnes zde existují tři fokoláre – v Tokiu a Nagasaki. Komunitu v Japonsku tvoří asi tisíc lidí rozptýlených po všech pěti hlavních ostrovech japonského archipelagu.
MEZI MODERNOSTÍ, TRADICÍ A TOUHOU PO SPIRITUALITĚ
Osm dní je bohužel velmi málo na to, abychom do hloubky poznali duši tohoto národa a tak se každé setkání a výměna názorů stává pro Margaret a Jesúse cenným, stejně jako návštěva některých míst v Tokiu jako např. šintoistické svatyně Menji Jingu nebo ultramoderní čtvrti Shimbuya. Japonsko nám takto ukazuje svoji mnohostrannou podobu: je jednou z nejvyspělejších zemí na planetě, přesto však zůstává pevně spojené se svými tradicemi. Společnost je velmi homogenní a upřednostňuje obecné dobro před dobrem jednotlivce. Japonce charakterizuje citlivost, jemnost a pozornost k druhým, stejně jako velké pracovní nasazení a smysl pro povinnost.
Pro Japonce je typické „vnímat srdcem“ a díky tomu se jim daří z konkrétních skutečností chápat to, co je podstatné. A je příznačné, že těmi prvními, kdo se setkali s Margaret a Jesúsem, byli právě mladí lidé z Hnutí – Gen. Zažili krásné porozumění, navzájem si vyprávěli v atmosféře jednoduchosti a rodiny. Prožili zde stejnou hloubku vztahů a společenství, jako pak při setkáních s fokolarínkami, fokolaríny, volontárkami a volontáry.
JEZUITÉ A FOKOLÁRE SPOLEČNĚ – ZNAMENÍ NADĚJE PRO SVĚT
Sophia University, katolická univerzita v Tokiu, hostila 29. dubna dlouho očekávané sympozium „Can we be a sign of hope for the world?“ (Můžeme být znamením naděje pro svět?), na které byli Margaret a Jesús pozváni jako řečníci. Seminář nabídl výjimečné setkání dvou charismat, „historického“ charismatu svatého Ignáce, který v šestnáctém století přinesl křesťanství do Japonska a charismatu Chiary Lubichové. Ústředním tématem sympozia byl dialog a jednota ve společnosti žíznící po spiritualitě, v kontextu sociálním a náboženském. Dalšími řečníky byli otcové jezuité: P. Renzo De Luca, provinciál jezuitů v Japonsku, P. Augustine Sali a P. Juan Haidar, univerzitní profesoři.
Jednotlivé projevy poukazují na potenciální možnosti této synergie. Margaret zahájila slovy, že lidstvo nejvíc potřebuje naději a že ji můžeme nalézt, když se budeme neúnavně snažit o dialog. Nikdy v dialogu nesmíme polevit, dokonce ani s těmi, kteří jsou tak odlišní od nás. A na závěr: „Každý z nás se může snažit méně nebo více o vzájemný dialog, aby naše vztahy byly upřímné a srdečné a aby se tak staly pevným základem, na kterém lze budovat více bratrský svět.“
P. De Luca vysvětlil, že dialog je součástí DNA japonských křesťanů od samého počátku. „Během pronásledování neopětovali páchané násilí dalším násilím, a proto je papežové dávali celému světu za vzor.“ P. Sali se zamýšlel nad výzvami, před kterými stojí japonská církev tváří v tvář sekularizaci. Církev musí nalézat nové způsoby dialogu, aby tak mohla nabídnout křesťanskou spiritualitu celé společnosti.
Synodální cesta, na kterou se vydala katolická církev, – vysvětluje Jesús ve své řeči – se může stát odpovědí. Stane se jí však pouze tehdy, bude-li oživena vzájemným společenstvím. Společenství a synodalita přirozeně vedou k novým impulsům pro dialog, který je stále potřebnější se zřetelem na rostoucí polarizaci společnosti na všech úrovních.
P. Haidar se vrátil k tématu o naději a ujišťuje, že „Nemáme důvod ztrácet naději, protože dobro je silnější než zlo a Bůh je vždy na straně dobra“.
Někteří účastníci sympozia označili tuto vzájemnou výměnu reflexí mezi jezuity a hnutím Fokoláre za „chemickou reakci“, ze které může vzejít nový život. „Pochopil jsem, že vést dialog vyžaduje mít odvahu, vytrvalost a trpělivost; především ho však musím začít uskutečňovat já sám.“