Odevzdanými výstupy ze synodních skupin se ke konci března uzavřela první fáze synody o synodalitě s podtitulem „spo­le­čen­ství, spo­lu­účast, po­slá­ní“. Již vícekrát jsme na stránkách Nového města psali o této pozoruhodné iniciativě papeže Františka, která je součástí jeho neutuchající snahy o obnovu církve a je považována za nejdůležitější událost v církvi od Druhého vatikánského koncilu, za významný krok směřující k realizaci jeho závěrů. Pokusme se nyní vidět a zevšeobecnit první zkušenosti lidí formovaných spiritualitou společenství se zapojením do synodního procesu v naší místní církvi. (A protože se cítím být jedním z nich, dovolím si psát v první osobě.)

Od chví­le vy­hlá­še­ní sy­no­dy mno­zí z nás po­cí­ti­li, že všech­na tři její klí­čo­vá slo­va jsou v pl­ném sou­la­du s du­chov­ní ces­tou, na kte­rou jsme byli po­vo­lá­ni. V prv­ní řadě je to ces­ta již ze své pod­sta­ty společná, pro­to­že k Bohu se sna­ží­me jít skr­ze bra­t­ry a se­st­ry a spo­lu s nimi. Má-li být naše spo­le­čen­ství žité na­pl­no, pak jeho vy­tvá­ře­ní vy­ža­du­je spoluúčast všech a všich­ni jsou za něj spo­lu­zod­po­věd­ni. A ko­neč­ně, naše spo­le­čen­ství ne­ma­jí být uza­vře­na do sebe, ale jsme posláni k dru­hým, abychom jim při­ná­še­li dary, kte­ré jsme ne­do­sta­li jen pro sebe.

Vel­kým im­pul­sem k ak­tiv­ní­mu vstu­pu do sy­nod­ní­ho pro­ce­su bylo pro ně­kte­ré z nás on-line spo­je­ní, při němž Hana Po­ho­řa­lá z praž­ské­ho fo­ko­lá­re, jed­na ze sed­mi laic­kých de­le­gá­tů po­zva­ných do Va­ti­ká­nu na za­há­je­ní sy­no­dy Ra­dou ev­rop­ských bis­kup­ských kon­fe­ren­cí, re­fe­ro­va­la o své účas­ti na za­há­je­ní sy­no­dy ve Va­ti­ká­nu v říj­nu mi­nu­lé­ho roku. Nejen díky je­jí­mu zá­pa­lu pro věc jsme po­cho­pi­li, že se ne­jed­ná o ně­ja­kou jed­no­rá­zo­vou akci, je­jímž vý­stu­pem bude uhla­ze­ný do­ku­ment, ale o za­čá­tek dlou­hé­ho pro­ce­su vy­ža­du­jí­cí­ho pro­mě­nu du­chov­ní­ho cha­rak­te­ru. A ta musí za­čít osob­ně u kaž­dé­ho z nás a na mís­tě, kde se na­chá­zí­me.

Jak uka­zu­jí prv­ní zku­še­nos­ti, náš spe­ci­fic­ký pří­spě­vek se mohl pro­je­vit pře­de­vším ve dvou smě­rech: ve sna­ze, aby lidé moh­li za­ku­sit Je­ží­šo­vu pří­tom­nost v sy­nod­ních sku­pi­nách, a v úsi­lí o jed­no­tu s du­chov­ní­mi správ­ci far­nos­tí, kte­ří byli sy­nod­ní­mu pro­ce­su ote­vře­ni růz­ným způ­so­bem – ně­kte­ří ho ví­ta­li, jiní byli vůči němu více zdr­žen­li­ví.

Mno­zí čle­no­vé a pří­z­niv­ci Hnu­tí fo­ko­lá­re jsou an­ga­žo­va­ný­mi pří­sluš­ní­ky far­nos­ti, čle­ny far­ních rad a ji­ných or­gá­nů. Pro­to je ně­kte­rý du­chov­ní správ­ce po­žá­dal o mo­de­ra­ci ur­či­té sy­nod­ní sku­pi­ny nebo o ko­or­di­na­ci sku­pin tam, kde jich bylo více. Jin­dy to byla na­o­pak ini­ci­a­ti­va sa­mot­ných lai­ků z Hnu­tí, kte­rá vá­ha­jí­cí­mu far­ní­mu ad­mi­nis­trá­to­ro­vi „ote­vře­la oči“ pro to, aby po­sky­tl pro­stor pro roz­ví­je­ní sy­nod­ní čin­nos­ti a pro in­for­ma­ci a sti­mu­la­ci ostat­ních vě­ří­cích.

V jed­né far­nos­ti se díky prá­ci sy­nod­ní sku­pi­ny do­kon­ce pro­hlou­bi­la jed­no­ta lai­ků s je­jich fa­rá­řem. Ten pro­je­vil vděč­nost za spo­lu­prá­ci, žeh­nal prá­ci sku­pi­ny, kte­rá mu po­sky­to­va­la zpět­nou vazbu o své čin­nos­ti, tak­že ne­cí­til, že se děje něco „za jeho zády“. Oči­vid­ným plo­dem pů­so­be­ní Du­cha Sva­té­ho bylo pře­ko­ná­ní ur­či­té­ho roz­po­ru, del­ší dobu za­tě­žu­jí­cí­ho ži­vot této far­nos­ti.

Naše pří­tom­nost ve sku­pi­nách se uká­za­la jako účin­ná mož­nost pro při­ná­še­ní jed­no­ty do ži­vo­ta církve už jen tím, že se sna­ží­me sjed­no­co­vat s ostat­ní­mi a zdů­raz­ňo­vat to, co vi­dí­me na ži­vo­tě církve a spo­leč­nos­ti jako po­zi­tiv­ní. Moh­li jsme tam při­ná­šet své zku­še­nos­ti se ži­tím Slo­va ži­vo­ta nebo jen pros­tě na­slou­chat ostat­ním, což mnoh­de ved­lo k růstu re­spek­tu a k hlub­ší­mu vzá­jem­né­mu po­zná­ní.

Ně­kte­ří mají po­hled více kri­tic­ký a kon­sta­tu­jí, že díky účas­ti na sy­no­dě se u nich změ­ni­lo vi­dě­ní církve (i Hnu­tí) smě­rem k po­tře­bě vět­ší ote­vře­nos­ti k ji­ným li­dem. Mnoh­dy jsme málo vní­ma­ví vůči hle­da­jí­cím nebo vůči těm, kdo se ně­kdy i ne­za­vi­ně­ně na­chá­ze­jí v těž­kých ži­vot­ních si­tu­a­cích; v církvi (i v Hnu­tí) uží­vá­me ja­zy­ka málo sro­zu­mi­tel­né­ho; nejsme na­sta­ve­ni na při­je­tí kri­ti­ky a ne­do­ká­že­me se řád­ně vy­rov­ná­vat se záští vůči církvi (i Hnu­tí). Uká­za­lo se, že sy­no­da je sku­teč­ně ces­ta, lépe ře­če­no po­zvá­ní na ces­tu smě­rem k vy­chá­ze­ní ven, a že sto­jí­me te­pr­ve na je­jím po­čát­ku.

V jed­né ves­nic­ké far­nos­ti sku­pin­ka třech in­ter­ních čle­nů Hnu­tí po­stu­po­va­la téměř pod­le ná­vo­du z Chi­a­ři­ny me­di­ta­ce „Jed­no měs­to ne­sta­čí“ (1). Vy­ty­po­va­li si dva­náct lidí, u nichž před­po­klá­da­li zá­jem o křes­ťan­ský ži­vot. Mod­li­li se a pak se za nimi vy­pra­vi­li s cí­lem na­vá­zat s nimi osob­ní vztah a po­zvat je na sy­nod­ní ces­tu. Pět z nich se při­po­ji­lo a spo­leč­ně pak pro­ži­li hlu­bo­ká se­tká­ní s úva­hou nad té­ma­tem „ob­tíž­né ži­vot­ní si­tu­a­ce a cír­kev“. Byly to chví­le na­pl­ně­né bo­les­tí ze sdí­le­ní je­jich těž­kých ži­vot­ních si­tu­a­cí i kri­tic­kých po­sto­jů vůči církvi, kte­ré na­ko­nec vy­ús­ti­ly v tou­hu po­kra­čo­vat dál v na­stou­pe­né spo­leč­né ces­tě. Ne­vě­dí, kam je do­ve­de, ale již teď cítí, že za­ku­si­li va­nu­tí Du­cha, jež se pro­je­vi­lo no­vou vzá­jem­nou blíz­kos­tí a po­cho­pe­ním sy­no­da­li­ty jako ži­vot­ní­ho sty­lu.

Spe­ci­ál­ní pe­čeť nes­ly sy­nod­ní sku­pi­ny vy­tvo­ře­né ze stá­lých spo­le­čen­ství kon­sti­tu­o­va­ných v rám­ci Hnu­tí, na­pří­klad ve fo­ko­lá­re nebo v já­dru vo­lon­tá­rů (2). Bylo u nich cí­tit sílu spo­leč­né plat­for­my. Me­to­di­ka na­bíd­nu­tá pro sy­nod­ní sku­pi­ny, spo­čí­va­jí­cí v po­čá­teč­ní mod­lit­bě, v čet­bě uce­le­né­ho úryv­ku z Písma, re­fle­xi a me­di­ta­ci o něm, ča­so­vě vy­me­ze­ném sdí­le­ní a v kon­če­ném shr­nu­tí toho, co nám říká Duch Sva­tý, byla vní­má­na jako šan­ce pro oži­ve­ní mnoh­dy ste­re­o­typ­ních se­tká­ní.

Ně­kte­ré sku­pi­ny byly tvo­ře­ny také čle­ny ji­ných církví. Jed­na z nich do­šla k pře­svěd­če­ní, že ře­še­ní otáz­ky eku­me­nis­mu není jen zá­le­ži­tos­tí in­sti­tu­ci­o­nál­ních církví a je­jich ve­de­ní, ale spo­čí­vá pře­de­vším ve vy­tvá­ře­ní kli­ma­tu pro lás­ky­pl­né se­tká­ní čle­nů Kris­to­vy církve, do níž pa­t­ří­me my všich­ni bez roz­dí­lu. Tím­to způ­so­bem do­spě­li ke sku­teč­né­mu spo­le­čen­ství, kte­ré při­nes­lo oprav­do­vou ra­dost do srd­cí všech pří­tom­ných.

Spe­ci­fic­ký byl prů­běh této fáze sy­nod­ní­ho pro­ce­su v naší ci­ta­de­le v Pra­ze-Vi­no­ři. Ve far­nos­ti vznik­lo až tři­náct sy­nod­ních sku­pin, na nichž se oby­va­te­lé ci­ta­de­ly živě po­dí­le­li. Po­zi­tiv­ním vý­sled­kem je pro­hlou­be­ní za­po­ča­té spo­lu­prá­ce mezi Hnu­tím fo­ko­lá­re a far­nos­tí ve for­mě ně­kte­rých spo­leč­ných na­bí­dek i pro lidi tak­zva­ně „ne­kos­tel­ní“, kte­rých je vět­ši­na. Prá­vě to měl na mys­li pa­pež Fran­ti­šek, když vy­hla­šo­val sy­no­du: ne­chtěl na sy­nod­ní „spo­leč­nou ces­tu“ po­zvat jen ak­tiv­ní ka­to­lí­ky, ale celé ši­ro­ké spek­trum lidí ži­jí­cích na da­ném úze­mí. To se nám po­da­ři­lo za­tím jen čás­teč­ně.

Pa­pež Jan Pa­vel II. kdy­si řekl, že vidí v Hnu­tí fo­ko­lá­re tvář po­kon­cil­ní církve. Spí­še to asi mys­lel tak, že je to tvář po­ten­ci­ál­ní a že díky spi­ri­tu­a­li­tě, kte­rou jsme do­sta­li da­rem, máme ná­stroj k usku­teč­ňo­vá­ní ta­ko­vé­ho ob­ra­zu. Ať už je naše in­ter­pre­ta­ce jeho vý­ro­ku ja­ká­ko­li, prav­dou zů­stá­vá, že sy­no­da­li­tu vi­dí­me do znač­né míry jako sy­no­ny­mum pro spi­ri­tu­a­li­tu spo­le­čen­ství, kte­rá je da­rem Du­cha Sva­té­ho pro ce­lou uni­ver­zál­ní cír­kev. Naše prv­ní zku­še­nos­ti se sy­nod­ní ces­tou to jen po­tvr­zu­jí a zá­ro­veň jsou pro nás vý­zvou, abychom na ní vy­tr­va­li, a tím církvi, kte­rá zejmé­na v Ev­ro­pě ne­pro­ží­vá dobu roz­kvě­tu, ne­zišt­ně slou­ži­li a stá­le více se ote­ví­ra­li li­dem i spo­le­čen­stvím ko­lem nás. V tom je šan­ce i pro nás sa­mot­né, abychom na­vzdo­ry úna­vě chy­ti­li „dru­hý dech“.

Jiří Kratochvíl

(1). Viz Chi­a­ra Lu­bi­cho­vá, Me­di­ta­ce, Nové měs­to 2010, str. 113.

(2). Vo­lon­tá­ři/​vo­lon­tár­ky jsou lidé, kte­ří dob­ro­vol­ně (bez spe­ci­fic­kých zá­vaz­ků nebo sli­bů) na­pl­no žijí pro cíle Hnu­tí fo­ko­lá­re ve spo­leč­nos­ti. 

Modlitba za papeže Františka

Modlitba za papeže Františka

Foto: Ivana Bužková, Člověk a Víra 24. února 2025 Hnutí fokoláre se modlí za zdraví Svatého otce Prezidentka Hnutí fokoláre, Margaret Karramová, poslala Svatému otci poselství, ve kterém ho ujistila o své láskyplné blízkosti a vroucí modlitbě."Prosím Pannu Marii, aby...

Duch Svatý vede svou církev dál

Duch Svatý vede svou církev dál

14. ledna 2024 zemřel po krátké nemoci apoštolský exarcha řeckokatolické církve biskup Ladislav Hučko. Přinášíme rozhovor s ním, publikovaný v časopise Nové město 9/2003

Nablízku mladým – „On my way“

Nablízku mladým – „On my way“

Již před několika lety vzniklo ve Vídni mužské a ženské fokoláre „On my way“ („Na mé cestě“) – obě jsou v úzké spolupráci otevřená mladým lidem. O své zkušenosti se rozdělila fokolarínka Veronika Sodomková, která pochází z Hlinska.   Jsi ve fokoláre se speciálním...

Pin It on Pinterest

Share This